הרשמה

אין צורך בהשארת פרטים! להרשמה לאתר החידות במתמטיקה לחצו כאן

קנגורו - תחרות חידות בינלאומית במתמטיקה

הרשמה

לילד שלך יכולות גבוהות אבל לא ממומשות?

בוודאי סיפרו לך שלילדך יש פוטנציאל… אבל,איך ממשים זאת? על זה סיפרו לך?

אנחנו דואגים שיקפידו על הכנת שיעורי בית, שולחים את ילדינו לחוגי העשרה, משקיעים בהם ממיטב כספינו ואכן פעולות אלו במקרים רבים מקדמים אותם בלימודים ואף מביאים אותם להצלחה. עם זאת, במידה וכוונתנו מלכתחילה הייתה לממש את הפוטנציאל ולהביאו למיצוי יכולותיו תוך רכישת כלים שישמשו אותו בהתמודדות בחיים האמתיים ולא רק בלימודים, המאמצים וההשקעה הכספית שלנו לא משיגים זאת. אז מה כן?

למעשה ישנן שלוש תכניות למימוש הפוטנציאל: האצה, העמקה והעשרה. נדון בהן:

האצה היא תכנית אשר בה ניתן לתלמיד יותר חומר בפחות זמן. לדוגמה, במקרים בהם מזוהים אצל הילד יכולות קוגניטיביות גבוהות מהצפוי לגילו, יוקפץ התלמיד לכיתה גבוהה יותר שם ילמד נושאים המיועדים לתלמידים בוגרים ממנו.

העמקה היא תכנית בה התלמיד עוסק בפיתוח והבנה מעמיקה יותר בחומר הנלמד. בתכנית העמקה התלמיד יעסוק בחקירה, הכללה, העמקה ופיתוח חשיבה מדעית (השערה, ניסוי, ניתוח תוצאות והסקת מסקנות). להבדיל מהאצה, התלמיד עוסק באותו החומר הנלמד, תוך פיתוח הבנה המביאה אותו למומחיות באותו הנושא.

העשרה היא תכנית בה התלמיד מתמודד עם נושאים שהם לא מתוכנית הלימודים. תכנית זאת חושפת את התלמידים לנושאים רבים אחרים כמו אסטרונומיה, מוזיקה, ביולוגיה ועוד. נותנת להם הזדמנות לזהות תחום אליו הם מתחברים יותר וממנו יכולים לצמוח ולהצליח. בנוסף, בתכנית העשרה התלמידים נחשפים לגירויים חדשים המעודדים פיתוח וחיזוק מיומנויות והרגלי חשיבה מנוונים או חסרים.

 

אז מה הקשר בין תכניות אלה לבין אי מיצוי היכולות?

אולי כדי להבין יותר את הדברים, נשאל את עצמינו מה נחוץ לנו ומה צריך שיהיה לילדינו כדי להצליח.

עד לעבר הלא רחוק נדרשו לשוק העבודה אנשי מלאכה וכוח עבודה פיזי בעוד שכיום (ובעתיד) נדרשים יותר כישורים מוחיים ויכולות חשיבה יצירתית. ברור לנו שהעתיד מוביל למשרות פיתוח המצריכות מוחות יצירתיים יותר מאשר ידיים עובדות ועבודה פיזית הנדרשים בתעשייה ובחקלאות. זאת, בין היתר, בשל הטכנולוגיה התופסת  את מקומם של הידיים העובדות. הדוגמאות הן רבות ואחת מהן הממחישה זאת היא הרכבים האוטונומיים אשר יתפסו בקרוב את מקומנו כנהגים ואת משרתו של הנהג ברכב הציבורי. על כן, אם נרצה שילדינו יוכלו להשתלב בעתיד בשוק העבודה, יהיה עלינו לטפח אצלם כישורי חשיבה על כל גווניה.

 

אם כן, איך נתאים את ילדינו לשוק העבודה העתידי?

שאלה זו מחזירה אותנו לשאלת מיצוי היכולות ולשלוש התכניות למימוש הפוטנציאל: האצה, העמקה והעשרה. למעשה שלוש התכניות מקדמות את ילדינו, אך בשנים האחרונות בשל התפוצצות וזמינות המידע, חשיבות יכולתנו להחזיק במידע בזיכרוננו פוחת ואילו היכולת לעבד את המידע הקיים, ליישם אותו וליצור מידע חדש מקבל כפל חשיבות.

אם כן, בוודאי הבנת כבר שהעמקה והעשרה, הם התשתית למימוש הפוטנציאל של ילדך. למעשה, שתי התכניות הנ"ל מלמדות את התלמיד איך לחשוב ומה לעשות עם המידע לעומת האפשרות של דחיסת עוד מידע.

ואם זה לא מספיק, גם בעולם בקרב המורים ללימודי מתמטיקה ומדעים ישנה הסכמה גורפת על כך שבין מטרותיה של למידת תחומי דעת אלה, רכישת מיומנויות קוגניטיביות גבוהות בהן חשיבה ביקורתית (יכולת טיעון, יכולת יצירת קישורים בין תחומי דעת שונים ועוד), היא בראש סדר העדיפויות.

בדיונים בעבר שנעשו במערכת החינוך בנושא הסיבות להכללת לימודי המתמטיקה כמקצוע ליבה, הגיעו בין היתר למסקנה כי למידת התמודדות עם בעיות מתמטיות למעשה מלמדות אותנו להתמודד עם בעיות היום יום, לאו דווקא אלה הקשורות למתמטיקה, אלא גם עם אתגרים כמו התמודדות עם הדייר שמסרב לשלם ועד בית או הבוס שלא מאשר העלאה במשכורת.

 

הבנתי, אבל איך אדע שזה מתאים גם לילד שלי?

פיתוח יכולת חשיבה גבוהה היא נחלתם של כל הילדים. זאת עובדה! לא מאמינים? בדקו עם ילדיכם וגלו לאיזה הישגים הם מגיעים כאשר הם עושים משהו שהם אוהבים לעשות ואת המיומנויות שהם מפתחים כמו זריזות ידיים, יכולת לקיחת החלטה מהירה ואינסטינקטים חדים כאשר הם משחקים במחשב או באפליקציה שהם אוהבים. כל זאת כמובן בלי מבוגר המפקח על מעשיהם או מודד אותם בשיעורי בית. לא פעם, חלקינו חושבים שאם הילד היה משקיע בלימודים כפי שהשקיע במשחקים, מצבו היה טוב בהרבה.

ובכן, כאן באה אחריותנו כהורים! כדי שלילד תהיה הזדמנות לפיתוח חשיבה, עלינו לספק להם סביבה מתאימה אשר תיתן להם הזדמנות להשתמש ולחזק את אותם "השרירים" המוחיים הנוגעים בדיוק ליכולות חשיבה אלה. אנחנו כמבוגרים אולי מכירים את זה מתשבצים או משחקי חשיבה כמו שחמט.

 

מה אנחנו כהורים יכולים לעשות?

ובכן, הרבה. ניתן לשלוח את הילד לחוגים אחר הצהריים, ניתן לשבת עם הילד על חומרי הלימוד, וניתן גם להביא מורה פרטי הביתה שיעשה את העבודה. עם זאת, לא תמיד פעילויות אלה עובדות בדיוק על הדברים אותם אנו רוצים להעניק לילדינו ולעיתים האפשרויות הללו עולות לנו לא מעט זמן או כסף וגם לא תמיד זמינות לנו.

 

אז איך בכל זאת אוכל להביא זאת לילדי?

כאן אנו נכנסים לתמונה! בשעשועון קנגורו אנו מספקים בדיוק את הסביבה הזו המאפשרת לילדים לפתח ולחדד את החשיבה. אנו מספקים באתר אינטרנטי אינטראקטיבי מאגר חידות חשיבה במתמטיקה. האתר מספק לתלמידים יחידות אשר בכל אחת מהן 8 חידות העשרה העוסקות בפיתוח חשיבה. לאחר המענה במשימה (יחידה) התלמיד מקבל משוב מידי וצובר נקודות (אשר יהוו חלק מציון התחרות הארצית). לכל תלמיד גם ניתנת הזדמנות שנייה לשפר את הציון אשר צבר באותה היחידה.

חידות קנגורו נכתבות בכל שנה על ידי מורים מנוסים מתחום המתמטיקה מכ-90 מדינות בעולם המשתתפות בשעושועון.

ההרשמה לאתר מקנה לתלמיד הזכות להשתתף בתחרות היוקרתית במתמטיקה אשר תתקיים בין התאריכים 23-25 בחודש מרץ 2020.

תלמידים הזוכים במקומות הראשונים בתחרות קנגורו מוזמנים לטקס חלוקת תעודות יוקרתית בנוכחות ההורים ולעתים גם המורים מבית הספר.

המחיר לכל התכנית הוא 100 ₪ בלבד (תשלום חד פעמי) ומאפשרת התמודדות עם החידות באתר עד לסוף שנת הלימודים.

לתלמידי כיתות ד' התכנית בחינם (מאושרת ומסובסדת על ידי משרד החינוך).

 

העלות היא 100 ₪ לכל התכנית ובתשלום חד פעמי! הירשמו עכשיו באתר  >>כניסה לתלמידים ומורים<<

הכניסה היא דרך הלחצן "כניסה לתלמידים ומורים" ובאמצעות סיסמת משרד החינוך.

במקום הזה נהוג לתת הנחה מפתה עבור מי שקרא את התוכן כדי לעודד את מי שעדיין לא החליט אם לרכוש דרך הדף הזה . ובכן, נציין שהמחיר הנקוב בהחלט שווה לכל כיס בהתחשב שהתכנית היא יוקרתית ומושקעים בה משאבים רבים ובנוסף אנו מוסד ללא מטרות רווח. בעת הצטרפותך לתכנית יש שלושה מרוויחים!  הילד/ה שלך אשר זוכה בהזדמנות נדירה ויקרת ערך בקידום ופיתוח חשיבה, אנחנו אשר מקבלים דחיפת עידוד להמשך הפעילות המבורכת אשר מטרתה היא להגיע ליותר תלמידים ולעניין אותם לעסוק במתמטיקה ופיתוח חשיבה, וכמובן ילדי מדינתנו שבזכותך אנו ממשיכים להתקיים ולחשוף לתכנית עוד ועוד תלמידים.

 

לחצו כאן

הרשמה לחידוני קנגורו

קנגורו - תחרות חידות בינלאומית במתמטיקה

לחצו כאן

פרופ אברהם איזנבוד

ראיתי את התחרויות שלכם ורציתי להגיד שהן מאוד טובות. הבעיות יפות, מעניינות, בעלות דרגות קושי שונות, לא דורשות ידע רב ומדגימות עקרונות מתמטיים חשובים. מרשים ביותר!

אני אומר זאת כהורה, כמתמטקאי  וכאיש חינוך מתמטי (אני מארגן את אולימפיאדת גיליס)

שחר, אמא לתלמיד מכיתה ב'

..נהנינו מאד מהשאלון לאורך השנה. זו הייתה פעילות חיובית, משמחת, מאתגרת, וכיפית. יכולנו לראות איך היחס שלה כלפי מתמטיקה, והאמונה שלה ביכולות המתמטיות שלה הולך והופך חיובי ככל שנתקלה באתגרים הולכים וקשים, ומצליחה אותם. אז שתדעו שאתם עושים עבודה נהדרת.

מתי גבאי ציון, מורה בבי"ס אחד העם, חדרה.
תלמידים מכיתתי השתתפו השנה בשעשועון קנגורו. ברצוני להודות לך ולכל הצוות על השאלות המגוונות, המאתגרות והמעוררות חשיבה במהלך כל המשימות שהיו. התלמידים וההורים נהנו והחמיאו על כך.